maanantai 24. helmikuuta 2014

Rakas päiväkirja

Ensimmäinen päiväkirjani alkoi varmasti jo noilla isosiskoilta opituilla sanoilla: Rakas päiväkirja. Sitten perään ainakin kahden sivun pituinen tarkka kuvaus päivästäni. Muistaakseni en ole vessakäyntejä sinne kirjoittanut, mutta varmasti kaiken muun. Taisin olla kolmannella luokalla, kun tuon ensimmäisen heppakantisen kirjani sain. Se on mulla vieläkin tallessa. Sinne uskalsin kirjoittaa kaiken... kenestä tykkäsin minäkin päivänä, haukuin isosiskoni ja vielä kiroilinkin, kun oli oikein huono päivä. Sitten kun lepyin, niin peittelin rumia juttuja no smoking -tarroilla :)
Siitä vähän vanhempana, kun tulin teini-ikään niin kirjoittelin vieläkin. Kirjoitin ja sitten revin sivut ja poltin. Kirjoitin ja leikkasin sivut silpuksi ja vedin vessanpöntöstä alas. Arvasin, että muuten mun veli lukee ne. Tein kerran oikein salapoliisiansan. Kirjoitin päiväkirjaan oikein mehukkaan jutun jostain pojasta, ketä en ollut edes nähnyt, mutta kenen nimen tiesin. Tais olla parhaan kaverini luokalla. Laitoin päiväkirjan lipastoon ja hiuksen päiväkirjan päälle. Sitten odottelin päivän ja menin tarkistamaan. Ei ollut hiusta enää päiväkirjan päällä. Kiinni jäit veliseni!! Se oli mun viimenen päiväkirjakirjotus. Saatan vieläkin joskus kirjoittaa koneella ja pyyhkiä heti pois. Muuten piirtelen vaan mieleeni ;)

Mutta tämä on ihan loistava idea: Kiitollisuuspäiväkirja. Sain tämän idean koulusta. Varsinkin jos päivät näyttää harmaalta ja tuntuu, että elämä ottaa enemmän ku antaa. Ottaa itselleen päiväkirjan, johon illalla kirjoittaa kuluneelta päivältä kolme asiaa mistä on kiitollinen. Kolme. Se voi olla paljon, jos elämäntilanne on sellainen. Tai sitten se voi olla helppo, jos tuntuu, että kaikki sujuu. Mutta kuitenkin. Ei riitä, että kirjoittaa ne kolme asiaa, vaan asioilta vaaditaan vielä perustelut.
Itse olin aiemmin käyttänyt vähän vastaavanlaista ideaa siten, että illalla kun lapset meni nukkumaan niin kysyin, mikä oli sinä päivänä ollut kivoin asia.

Jaanpa nyt sitten itseltäni kolme asiaa, näin esimerkiksi:

1. Heräsin pirteänä todella väsyttävän viikon jälkeen jo puoli kahdeksalta. Ei ole niin itsestäänselvää, että heräisin pirteänä. Koko viikon olin herännyt 4:45 ja illalla en ollut päässyt ajoissa nukkumaan. Eilen menin kuitenkin 22:30 nukkumaan (nukahdin kirja kädessä) ja aamulla 7:20 olin pirteä kun heräsin. Vaikka nousin vasta tunnin päästä tuosta sain syödä rauhassa aamupalan ja mua ei väsyttänyt. Kiitos siitä!

2. Sain tehtyä (pientä hiontaa vaille valmiiksi) kouluun harjoitusasiakkuuden loppuraportin. Olin antanut itselle aikaa tämän viikon tehdä sitä, eikä ollut yhtään itsestäänselvää, että saisin tehtyä sen. Nyt kuitenkin homma on aikaslailla purkissa ja mulla on yks ressi vähemmän seuraavan kahden viikon ressiputkelta. Hyvä minä!!

3. Viimeisenä ja tärkeimpänä: Päästiin perheen kanssa yhdessä syömään lasten valitsemaan ravintolaan hiihtoloman päätteeksi. Saatiin meidänkin perheelle jotain hiihtolomatunnelmaa, kun muuta ei olla ehditty. Lapset käyttäytyi hyvin, nuorimmainen jätettiin siskon hoiviin, kun olisi vain heitellyt pizzoja pitkin seiniä. Tilalla oli sitten yksi lainalapsi :) Nyt on mahat täynnä, ei nyt ruokaa, mutta jotain sen tapaista. Syödään sitten huomenna taas porkkanaa. Minä ja mun rakkaat  <3

Tänään oli helppo päivä kirjoittaa, onneksi kun näin julkisesti kiitän ;)
Loppuun vielä yksi kiitollisuuden aihe: Teetin isoja julisteita (70*50cm) 3kpl. Yhden Milonista, kaksi minusta ja tuosta, kenestä olen joka päivä kiitollinen... tai no, ainakin keskimäärin jokatoinen päivä. Hienoja tuli ja ifolorilla ne tuli maksamaan jotain 58,80e postikuluineen. Ei paha kolmesta isosta taulusta. Kehyksinä Ikean Saxnäs kehys, hinta 3,99e/kpl

Tällanen löytyy siis olohuoneen hyllyltä:


2 kommenttia: