maanantai 11. syyskuuta 2017

Auton ostaminen Espanjassa osa 1: N.I.E.:n hakeminen

Moikka!

Viime reissulla täällä ostettiin auto heti alkupäivinä. Tällä reissulla ajateltiin, että katsotaan tarvitseeko sitä autoa hommata, vai vuokraako vain sitten vaikka viikonlopun reissuja varten. Suuri osahan täällä pitää vuokra-autoa kokoajan. Talvella se onkin edullista, mutta kesän sesonkiaikaan maksaa tolkuttomasti.
On meillä siitäkin yksi kokemus, kun vuonna 2010 oltiin täällä kolmen viikon reissulla ja vuokrattiin kahdeksi viikoksi tila-auto. Taisi maksaa 1700 € tuo auton vuokra. Saatiin sitten järkyttävä vatsabakteeri ja maattiin koko se aika petissä (siis silloin, kun ei istuttu vessassa), kun tuo vuokra-auto seisoi pihassa. Tai käytiin me autolla viimeisenä päivänä, vielä ihan puolikuntoisina, jopa Benalmadenassa asti. Auts. Sillon kyllä kirpas ja sanoin, etten kyllä koskaan lähde enää koko Espanjaan. Niin ja se yksi viikko ennen kun saatiin tila-auto, me ajettiin sellasella pienen pienellä Fiatilla, millä piti ottaa vauhtia, että pääsi ylämäen kotiin. Noh, sellanen retki se ;D

Mutta jokatapauksessa nyt ajateltiin ihan katsoa miten pärjätään ilman autoa, kun bussi ja juna menee tuosta ihan vähän matkan päästä. Bussi maksaa 1,15€ suunta. Noh, bussilla liikkuminen koko porukalla ei ihan ilmaista olekaan. Kaikki lapset meillä maksaa. Alle 4v matkustaa ilmaiseen, mutta Milonkin täyttää kohta 5v. 7x1,15€ tekee siis 8,05€ suunta. 16,10€ molempiin suuntiin. Eli ihan mukavasti maksaa käydä esim. skeittiparkeilla porukalla.
Tultiin jokatapauksessa sitten siihen tulokseen, että ehkä me ei pärjätä ilman autoa. Kun kerran on mahdollisuus ostaakin joku edullinen auto. Vuokraamaan me ei aleta, koska ei jakseta sitä autonvuokrarumbaa.
Auton ostoa varten tarvitaan uusi N.I.E. numero*, eli ulkomaalaisen henkilötunnus Espanjassa, koska vanha edelliseltä reissulta oli silloin voimassa vain 3kk. Tuo NIE:n voimassaoloaika tuntuu muutenkin elävän. Pari vuotta sitten oli niin, että NIE oli voimassa vain tuon 3kk. Sitä ennen se oli käsittääkseni ollut voimassa 6kk. Nyt numero pitäisi olla voimassa toistaiseksi. Ilmeisesti, kun lähdemme Suomeen, meidän pitäisi käydä ns. poistamassa NIE käytöstä. Kuka tietää. Katsotaan sitä sitten.

*N.I.E. (Número de Identificación de Extranjero) on ulkomaalaisen henkilötunnus Espanjassa. Sitä tarvitaan esimerkiksi asuntoa tai autoa ostettaessa, puhelinlinjaa tai pankkitiliä avatessa, työopimusta tai toiminimeä varten jne. Samainen numerosarja on myös henkilön verotunnus, mutta käytetään lyhennettä N.I.F. (Número de Identificación Fiscal).
(Kopioitu Espanja.com sivulta)

Meillä oli tarkoitus palkata tulkki mukaan hakemaan tuota NIE numeroa, mutta koska ei saatu häntä kiinni niin ajateltiin kokeilla hakemista ihan itse. Numero haetaan Comisaria Nacionalista, joten hyppäsimme bussiin ja menimme sinne. Ovella oli vartijat, joilta kysyttiin minne mennä. Sitten sisään ihmettelemään. Sisältä löytyikin sitten tiski, missä joku oli juuri asioimassa. Lunes lunes. Eli siis jotain maanantaista. Kävi ilmi, että nainen oli suomalainen ja hän olikin niin ystävällinen, että tuli auttamaan meitä puhumisessa. Selvitettiin tiskiin, että meillä oli auton osto edessä. Se nopeuttikin vähän asiaa. Virkailija katsoi kalenteria (paperista ilman muuta) ja sanoi, että meillä kävi tuuri, että saatiin aika jo seuraavalle aamulle klo 9:00. Sitä ennen piti hoitaa kuitenkin nippu papereita. Saatiin lomakkeet mukaan ja ohjeet muihin papereihin.
Lähdettiin sitten lasten koulun kansliaan tulostamaan papereita ja hoitamaan paperit kuntoon.
Sitten piti lähteä vielä hoitamaan veron maksu pankkiin. Ajattelin, että äkkiäkös minä sen käyn hoitamassa, vaikka kanslisti vähän varoitteli, että tähän aikaan ei välttämättä enää onnistu.
Menin sitten kuitenkin ensimmäiseen pankkiin mikä tuli vastaan. Siellä ei käteistä otettu vastaan, kuin klo 8:30-10:30. Kysyin sitten minne muualle voin mennä maksamaan sen. Kuulemma ihan mihin vaan muuhun pankkiin. Jonottamaan siis seuraavaan pankkiin. Siellä olikin jono ulko-ovelle asti. Jonotin varmaan tunnin, mutta nietä ei voinut sinne pankkiin maksaa. Virkailija antoi toisen pankin nimen ja minä lähdin sitä etsimään. Kun pääsin viimein oikeaan paikkaan, pankki oli mennyt  kiinni. Aukeaisi aamulla 8:30 ja 9:00 meillä pitäisi olla poliisitalolla. Pientä säätöä siinä sitten aamun koulukuskauksiin ja Milonin hoitoon, mutta ehdin kuitenkin aamulla jo 8:20 pankkiin. Eteinen oli jo silloin täysi ja ajattelin, että saas nähdä. Jonotin kuitenkin ja sain viimeinkin maksettua veron (reilu 7€, per naama) ja sain kuitin siitä. Pankkivirkailija ei puhunut sanaakaan, joten vähän meinasi olla epäilevä olo, että olikohan nyt kaikki sitten varmasti kunnossa, oikeat kuitit ja kaikki.
Tuukka haki mut moottoripyörällä pankista ja ehdittiin juuri yhdeksäksi poliisitalolle. Sitten tuli meidän numerot ja lätkäistiin kaikki paperit ja passit pöytään. Jonkun aikaa virkailija niitä selaili ja järjesteli. Antoi osan takaisin ja sanoi "manana"(en saa merkkiä ännän päälle) ja näytti tiskiä missä edellisenä päivänä oltiin. Okei. Eihän siinä. Aamulla siis tultaisiin takaisin.
Seuraavana aamuna hypättiin taas bussiin ja mentiin siihen tiskille. Paperit taas pöytään ja virkailija selaili isoa kansiota, mistä sitten löytyi meidän paperit. Ja näin oli NIE numerot kourassa. Oli se nopeaa, vaikka muuta täällä väitetään. Tai sitten meillä kävi vaan tuuri.
Mutta onhan se huumoria, miten nuo asiat täällä järjestetään. Noin yksinkertainen asia vaati kolme käyntiä poliisitalolla, käynnin pankissa (tai minun tapauksessa kolmessa pankissa) ja paljon paperin pyöritystä. Joku sähköinen järjestelmä olisi kätevä ja ehkä tännekin se joskus tulee. Mene ja tiedä.

Autokauppaan ei nyt ehditty ennen kun Tuukka lähti Suomeen. Mutta sunnuntaina hän tulee ja sitten ostetaan auto pikimmiten.

-Rebekka

N.I.E -numerot paperilla. Nää jäi enää käteen siitä paperinipusta :)